5 Maanden Stijn Steenbakkers in de Eindhovense Schijnwerpers
Wie de afgelopen maanden een krant opensloeg, de televisie aanzette of zelfs maar vluchtig door zijn tijdlijn scrolde, kon er niet omheen: wethouder Stijn Steenbakkers. De Eindhovense bestuurder heeft zich ontpopt tot de onbetwiste publiekslieveling van de regionale media – of, zoals sommige collega’s het noemen, de meest publiciteitsgeile wethouder van Nederland.
Altijd in Beeld
Of het nu gaat om de opening van een fietspad, de presentatie van een miljardenplan, of een spontane LinkedIn-post over het belang van innovatie: Stijn is erbij. Fotogeniek als altijd, met een glimlach die zelfs na vijf maanden mediageweld geen spatje minder is geworden. De afgelopen periode was het raak: van talkshows bij Studio040 tot interviews bij Omroep Brabant, van nieuwsitems over de Brainport Industries Campus tot de presentatie van de grootste onderwijsinvestering ooit – als er een camera in de buurt is, weet Stijn hem te vinden.
Miljarden en Mega-ambities
In januari trapte Steenbakkers het jaar af met een nominatie voor ‘Beste Bestuurder onder de 40’. “Daadkrachtig, deskundig en bezield,” aldus de jury – en dat mocht de hele regio weten. In februari schoof hij aan bij Studio040 om de gemeentelijke overname van de Brainport Campus toe te lichten. “Ik ben zelf een voorstander van een ondernemende overheid,” aldus Stijn, die zijn visie breed uitmat voor de camera’s.
Maart stond in het teken van de grootste investering in onderwijshuisvesting in de geschiedenis van Eindhoven. Met een indrukwekkende opsomming van voorzieningen (“fijn en vet om te hebben in de regio!”) en een flinke dosis enthousiasme, wist hij de media opnieuw te mobiliseren. In april en mei was het de beurt aan ASML, Brainport en de miljarden die nodig zijn om de regio leefbaar te houden. Uiteraard allemaal voorzien van uitgebreide beeld- en videoreportages.
De Onmisbare Wethouder
Het lijkt wel alsof geen enkel regionaal nieuwsitem compleet is zonder een quote van Stijn Steenbakkers. Menig fotograaf in de regio heeft inmiddels een speciale ‘Steenbakkers-stand’ op zijn camera. Zelfs landelijke politici zouden er een puntje aan kunnen zuigen: Stijn is altijd als eerste met een scherpe mening op X, altijd als eerste met een statement bij de pers.
Sarcastische Slotnoot
Is het toeval dat Stijn altijd op de voorgrond treedt? Of is het een weloverwogen strategie om zijn naam onlosmakelijk te verbinden aan alles wat er in Eindhoven gebeurt? Eén ding is zeker: de concurrentie is voorlopig kansloos. De afgelopen vijf maanden laten zich samenvatten als ‘Stijn Steenbakkers, altijd in beeld’. De meest publiciteitsgeile wethouder van Nederland? Daar mag de lezer zelf een oordeel over vellen – maar voorlopig lijkt het een uitgemaakte zaak
LK
Reacties