Het Commerciële Filmhuis met een Vleugje Subsidie
Oeps, na heel veel positieve reacties en uiteraard ook veel negatieve reacties toch nog een vervolg op mijn eerder gepubliceerd stukje. En dat moet ook kunnen vindt ik.
Ach, Natlab Eindhoven, het ooit zo geprezen culturele bolwerk van arthouse films en kunstzinnige pareltjes. Maar zoals het spreekwoord luidt: "Hoe grootse idealen verbleken onder het felle licht van commercie!"
Wie had gedacht dat de gloriedagen van Natlab geteisterd zouden worden door bezuinigingsmaatregelen. Het management, dat is wie! Met een diepe zucht en krokodillentranen moesten ze toegeven dat maandag en dinsdag de deuren voorlopig gesloten zouden blijven. Zo jammer dat het 'commerciële gedrocht' het voor het zeggen lijkt te hebben.
Oh, maar houd je vast, beste lezers, want wat blijkt? Onze geliefde filmtempel is op dinsdag 18 juli toch open, om een grootse filmpremière te vertonen. Wat een verrassing! Maar niet voor de fijnproevers van arthouse cinema, oh nee, dat zou te veel gevraagd zijn. In plaats daarvan verwelkomen ze ons met open armen om een van de meest commerciële films van het jaar te bewonderen. BARBIE, met roze loper bij de entree van het Natlab en je mag nog iemand gratis meenemen. Maakt niks uit want dat kaartje wordt toch gesubsidieerd.
Je kunt bijna de tranen in je ogen voelen prikken. Natlab, ooit een baken van artistieke verfijning, lijkt nu veranderd te zijn in een soort miniatuur Hollywood. Waar zijn de avant-gardistische meesterwerken gebleven? Verloren in de nevelen van de tijd, vermoedelijk.
En dan die subsidie, oh die heilige subsidie. Ooit bedoeld om de creatieve geest te voeden en culturele pareltjes te ondersteunen. Maar nu lijkt het erop dat de gemeente Eindhoven haar eigen mini-Hollywood aan het financieren is. Een blockbuster voor jou, een blockbuster voor jou, iedereen krijgt een blockbuster!
Het lijkt erop dat Natlab zijn ware roeping heeft ontdekt - als een schrijnend voorbeeld van hoe idealen en artistieke integriteit in het stof kunnen bijten, terwijl ze dansen op het commerciële toneel. Het kan bijna niet gekker worden, of toch wel?
Ach ja, lieve lezers, we zullen het er maar mee moeten doen. Ons eens zo geliefde Natlab is misschien niet meer wat het was, maar wie weet, misschien krijgen we ooit nog eens een glimp van die geweldige arthouse films die nu lijken te zijn verdwenen in de schaduwen van een blockbuster-cinema.
Om dan toch maar meteen wat reclame te maken: Oppenheimer binnenkort te zien in Natlab. En ja ik zie in hun agenda toch soms wat titels waarvan ik denk, zal ik dan toch……..
Reacties