De Gemeente Eindhoven: Waar Klachtenbehandeling een Spel van Verdwijntrucs Wordt

 



Als je denkt dat het behandelen van klachten bij de gemeente Eindhoven een gestroomlijnd proces is, dan heb je het mis. In een wereld waarin termijnen slechts suggesties zijn en klantenservice een vage herinnering lijkt te zijn, is het een wonder dat er überhaupt nog burgers zijn die hun klachten durven in te dienen.

Het begint allemaal  naar aanleiding van een klacht met een onverwacht bezoek van een medewerker, alsof de gemeente een soort van klachten ninja's in dienst heeft die op de meest ongelegen momenten verschijnen om de situatie te "beoordelen". Maar hé, wie heeft er nou tijd om afspraken te plannen, toch? Nou deze ambtenaar in elk geval niet. Waarschijnlijk weet hij niet hoe hij een afspraak moet maken.

Natuurlijk, na het indienen van een klacht verwacht je op zijn minst een fatsoenlijke schriftelijke reactie binnen een redelijke termijn. Maar nee, dat is te veel gevraagd in het bureaucratische doolhof van Eindhoven. Zelfs het aanhalen van termijnen vastgesteld door het ministerie lijkt hen niet te deren.

Na maanden van oorverdovende stilte en eindeloze teleurstellingen, verschijnt daar eindelijk een heldere verschijning in de vorm van een medewerkster van de klachtenafdeling. Deze dappere ziel neemt de koe bij de hoorns en belooft actie te ondernemen. Een lichtpuntje in de duisternis van incompetentie, zou je denken.

Maar helaas, zelfs deze sprankel van hoop wordt al snel gedoofd door de kille wind van ambtelijke lethargie. Drie maanden gaan voorbij voordat er zelfs maar een onsamenhangende e-mail verschijnt, als een schrale troost voor de verloren tijd en energie.

Als je dacht dat het hogerop zoeken naar antwoorden een oplossing zou bieden, dan heb je het mis. Het hoofd van de betrokken afdeling blijkt net zo onbereikbaar te zijn als de top van de Mount Everest, verstopt achter bergen van administratief onvermogen.

Uiteindelijk, na een marathon van frustratie en teleurstelling, komt er dan toch een reactie. Maar ach, wat maakt het nog uit na al die tijd? Het vertrouwen in de competentie van de gemeente is allang vervlogen, samen met de hoop op een fatsoenlijke klachtenafhandeling.

Dus daar heb je het, beste burgers van Eindhoven. Als je ooit de behoefte voelt om een klacht in te dienen bij de gemeente Eindhoven, bereid je dan voor op een surrealistische reis door een wereld van verloren e-mails, onaangekondigde bezoeken en eindeloze stiltes. En vergeet niet om een complimentje te geven aan die ene dappere medewerkster van de klachtenafdeling, want God weet dat ze het verdienen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De Glorieuze Rentree van het Natlab: Een Komedie in Eén Bedrijf

De Teleurstelling van Eindhovense Cappuccino's: Een Rommelig Brouwsel van Teleurstellingen

"Marteltherapie in het Dorpsparadijs: De Rust en Pijn van Westerhoven"