Eindhoven en haar parkeertarieven: een stad zonder brains?



Ah, Eindhoven. De stad die zich Brainport noemt, maar waar het lijkt alsof de brains vooral ergens anders te vinden zijn. Want eerlijk, als je naar het beleid kijkt, vraag je je toch echt af wat er in de schedels van onze ambtenaren zit. Neem bijvoorbeeld de herbestratingen. Het Stratumseind, keurig opnieuw bestraat, bleek achteraf meer op een BMX-parcours te lijken dan op een gezellige uitgaansstraat. Dus hup, weer open die boel. Godnondeju, alsof we hier allemaal klaarstaan met onze mountainbikes. Kosten? Een bescheiden 300.000 euro. Ach ja, geld moet rollen. Vooral richting de aannemers, blijkbaar.


En dan de Kleine Berg. Ook daar mag het asfalt eruit. Waarom? Blijkbaar heeft iemand ontdekt dat het té veel uitnodigt om als fietsparcours te dienen. Want dat is natuurlijk een groot stadsprobleem: te veel fietsers. En ja, als je dat asfalt er weer uitwipt en opnieuw begint, dan krijg je natuurlijk weer een flinke rekening gepresenteerd. Maar goed, het geld groeit hier aan de bomen, toch?


En over rekeningen gesproken: de parkeertarieven. Sinds 1 januari mag je in de binnenstad bijna zes euro per uur aftikken. Zes euro! Alsof je een rode loper, champagne en een live orkest bij je parkeerplek mag verwachten. Maar nee hoor, wat je krijgt, is een steeds dieper wordend gat in je portemonnee. Een simpele boodschap doen? Dat kost je een dagloon. En je hebt geluk als je überhaupt een parkeerplek vindt, want de nieuwe garage aan de Aalsterweg staat praktisch leeg. Waarom? Omdat hij, natuurlijk, op de verkeerde plek staat. Miljoenen euro’s verspild aan een garage die je met een vergrootglas moet zoeken. Innovatie, dames en heren!


Misschien denk je: “Laat die auto staan, pak de bus.” Leuk idee, in theorie. Maar in de praktijk komen de bussen óf te laat, óf helemaal niet. En als ze wél rijden, mag je een klein fortuin neertellen voor een enkeltje. Brainport-logica: openbaar vervoer is voor mensen met diepe zakken.


Oh, en wat dacht je van de invalidenparkeerapp? Vorig jaar met veel bombarie aangekondigd, maar in werkelijkheid is er niks gebeurd. Mensen met een beperking krijgen gewoon foutieve boetes, terwijl de gemeente hen rustig laat spartelen in een bureaucratisch moeras. “Laat ze maar bezwaar maken,” denkt de gemeente vast. “Ze hebben toch tijd zat.”


En dan is er onze burgemeester, Jeroen Dijsselbloem. Als oud-minister van Financiën weet hij als geen ander hoe je geld kunt binnenharken. Maar of hij ook weet hoe je een stad fatsoenlijk bestuurt? Dat lijkt een tweede. Terwijl wij, de inwoners, worstelen met stijgende parkeertarieven, slechte infrastructuur en mislukte projecten, lijkt hij vooral toeschouwer te zijn.


Eindhoven is een stad van kansen. Maar vooral van gemiste kansen. We noemen onszelf Brainport, maar eigenlijk zijn we “No Brain-port.” En terwijl wij, de inwoners, keer op keer betalen voor de fouten van de gemeente, blijft het bestuur vrolijk nieuwe plannen bedenken om nog meer geld over de balk te gooien. Dus ja, lieve stadsgenoten, blijf maar betalen. Blijf maar slikken. Want in Eindhoven is het beleid even duur als belachelijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Eindhoven met Brains of Ballen?

De Glorieuze Rentree van het Natlab: Een Komedie in Eén Bedrijf

"Marteltherapie in het Dorpsparadijs: De Rust en Pijn van Westerhoven"