Eindhoven, de slimste stad? Of gewoon de beste in slimme blunders

 



Ik vier dit jaar vakantie in eigen stad. Lekker lui in mijn tuinstoel, zonnebril op, drankje erbij. En terwijl ik daar zo lag, dacht ik: laat ik eens schrijven over onze ‘slimste stad van Nederland’. Eindhoven. Brainport. De trots van de regio. Hightech, innovatief en met een visie voor de toekomst. Althans, op papier. Want wie iets verder kijkt dan de glimmende brochures en LinkedIn-praatjes, ontdekt al snel dat deze stad ook een knap staaltje bestuurlijke klungeligheid herbergt. Slim? Niet bepaald. Tenzij je ‘slim’ vertaalt als “veel geld uitgeven aan projecten die vooral frustratie opleveren.”
 
Neem nu het Catharinaplein. Een plein dat al sinds 2007 fungeert als proefterrein voor ontwerpers met teveel vrijheid en te weinig realiteitszin. Eerst werd er €800.000 ingestoken, toen nog eens €700.000, en daarna volgden tijdelijke bomen in kuipen en weer een ‘nieuwe visie’. Inmiddels weet niemand meer hoe het eruit hoort te zien. Maar het blijft een bouwplaats – met grind, beton en steeds wisselende plannen. Daar kun je een Netflix-serie van maken: ‘Verbouwing zonder einde’.
 
En dan de herbestrating van de binnenstad. Eerst alles mooi strak in het asfalt – hip en modern, dacht men. Helaas veranderde dat asfalt bij zomerse temperaturen in een zwarte pan waar je een ei op kon bakken. En alsof dat niet genoeg was, bleek het ook nog een racebaan voor scooters. Dus: asfalt eruit, klinkers erin. Jawel, miljoenen erin gepompt, stofwolken erbij, en het winkelend publiek in een permanente omleiding. Klinkt als beleid met visie, toch?
 
Maar dat is nog niets vergeleken met de busbanen. Miljoeneninvesteringen in vrije busroutes door Eindhoven en Veldhoven. In de spits redelijk gevuld, maar de rest van de dag vooral decorstukken voor een leeg toneel. En als klap op de vuurpijl kwam er ook nog een verkeerscirculatieplan van een slordige half miljard euro, waarbij de binnenstad in vier stukken wordt geknipt. Je moet het maar durven: miljoenen investeren om de stad letterlijk op te delen in wijkjes met verkeersfilters. Niemand snapt het, maar volgens de gemeente wordt het ‘toekomstgericht’. We zullen over vijf jaar zien of er nog iemand rijdt.
 
Nog een pareltje? De parkeergarage aan de Aalsterweg. Voor ruim twintig miljoen gebouwd, maar niemand gebruikt de garage. Het
Resultaat, weer veel geld door de plee gespoeld.
En dan de app voor de Eindhovenaren met een invaliden parkeerkaart. Gebruikers gefrustreerd en een app die vaker weigert dan werkt. Maar hé, het staat mooi in in de media deze slimme vooruitgang. 
 
Ook leuk: de groene ambities van Eindhoven. Tegels eruit, groen erin. De Tegeltaxi werd met veel bombarie aangekondigd. Goed idee, zou je denken. Maar in de praktijk? Bomen sneuvelen nog steeds, groene pleinen verdwijnen, en het enige écht groene lijkt de kleur van het onkruid in onze stad. 
 
En laten we vooral ASML niet vergeten. De hightech trots van de regio mag hier alles. Meer bouwen, meer uitbreiden, meer verkeer. En de gemeente? Die knikt ja. Ook wethouder Stijn – je weet wel, die poppenkastwethouder – doet vrolijk mee. Kritische vragen? Niet nodig. Als ASML het zegt, moet het wel kloppen. Over vijf jaar kijken we verbaasd naar de gevolgen: woningnood, filechaos en druk op de zorg. Maar ja, dan zijn we weer ‘verrast’.
 
En dan is er natuurlijk nog het meesterwerk van bestuurlijke logica: de speciale hellingsbaan bij het stadhuis. Die kostte bakken met geld, duurde eindeloos en zorgde vooral voor overlast en woede bij de Eindhovenaren in een rolstoel. Maar het is nu wél toegankelijk. Slim? Zeker. Alleen jammer dat dit jaren heeft geduurd en bakken met geld heeft gekost. 
 
Het is bijna vermoeiend om alle flaters op te sommen. Want dit is nog maar het topje van de gemeentelijke ijsberg. Er is nog zoveel meer misgegaan – maar dan wordt dit stukje een boekwerk. Eén lange catalogus van plannen zonder draagvlak, geldverspilling zonder schaamte, en visies zonder visie.
Toch eindig ik, met mijn wellicht te kritische digitale pen, met een wens: ondanks alles, een slimme, goed voorbereide en vooral ontspannen vakantie gewenst. Ook als je, net als ik, gewoon thuis blijft in onze ‘slimste’ stad. Eindhoven. Waar we leren door te falen. Steeds opnieuw.
LK 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Eindhoven met Brains of Ballen?

5 Maanden Stijn Steenbakkers in de Eindhovense Schijnwerpers

ASML: Expats Krijgen Korting, de Top Pakt Miljoenen, en Jij als Nederlander? Betaal Maar de Volle Meppen Subsidies!